Steeds meer Nederlanders maken de stap om de volgende auto inkoop te doen in het buitenland. Met name Duitsland lijkt het beloofde land te zijn. Logisch eigenlijk wanneer je er bij stil staat. De meest voorname auto industrie van Europa is te vinden in dit land. We zijn allemaal wel bekend met de namen Audi, BMW, Mercedes, Porsche. Het komt allemaal oorspronkelijk uit Duitsland. De Duitse automarkt gaat sinds mensenheugenis als een tierelier. En dat gaat de komende jaren niet veranderen kunnen we voorspellen. Dus het aantal Nederlanders dat een auto importeert uit Duitsland zal alleen maar toe gaan nemen. Met name de zogenaamde jahreswagens zijn enorm in trek.

Jahreswagens zijn tweedehands auto’s. Maar niet zomaar tweedehands auto’s. In Duitsland kun je net als in Nederland een auto van de zaak krijgen. Maar in Duitsland zijn ze een stuk sneller uitgekeken op de bolide. Al na een jaar of een paar jaar doet men de auto in de verkoop. Een zo goed als nieuwe tweedehands auto komt op de automarkt beschikbaar, veel goedkoper natuurlijk dan nieuw kopen. Dit in een notendop is wat de jahreswagen zo aantrekkelijk maakt voor Europese consumenten. Nederland is onderdeel van de EU, en dat brengt zeker privileges met zich mee. Het is voor ons heel goed mogelijk om een auto in Duitsland te kopen.

Zaken om rekening mee te houden

Ondanks dat alles een stuk makkelijker is geworden met de introductie van de Europese Unie, zijn er wel een aantal zaken om goed op te letten tijdens het import proces. Ten eerste, wil je goed nadenken over hoe je de BPM aangifte gaat doen. De BPM is zeg maar de auto belasting. En deze moet je betalen wanneer je importeert. Er is geen omweg. Echter het is zo dat er meerdere manieren zijn om de BPM te berekenen. En de uiteindelijke resultaten verschillen enorm. Dus zaak is dat je de meest voordelige manier vindt. Op de site van easyimport vind je dit hulpmiddel, een calculator. Gratis en vrijblijvend te gebruiken. Je kunt ook een expert laten kijken naar jouw specifieke situatie en in de meeste gevallen verdient zich dit dubbel en dwars terug.

Daarbij de logistiek natuurlijk. Hoewel er geen zee is die ons scheidt van Duitsland. En je dus prima kunt rijden van Duitsland naar Nederland in je recent aangekochte Porsche of Audi. Is het wel zo dat je rekening moet houden dat je een tijdelijk kenteken moet aanvragen voor deze tocht (bron: easyimport). Doe je dit niet dan kun je een forse boete oplopen en dan heb je uiteindelijk toch niet zoveel voordeel aan de import. Omzeil deze twee obstakels en ook jij kunt op voordelige wijze een jahreswagen bemachtigen.